Prof. dr. Bernet Elzinga

Prof. dr. Bernet Elzinga is hoogleraar Stress-gerelateerde stoornissen aan de Universiteit Leiden, sectie Klinische Psychologie. Met haar onderzoeksgroep doet ze onderzoek naar de lange termijn gevolgen van trauma en stress op psychisch welbevinden en de hersenen. Ze is met name geïnteresseerd in intergenerationele thema’s in de context van trauma en depressie, waaronder de communicatie tussen ouders en kinderen met depressie en de intergenerationele overdracht van trauma van de ene generatie op de andere. Bernet Elzinga is opgeleid als experimenteel en klinisch psycholoog (UvA), filosoof (UvA) en psychotherapeut (VGCT). In haar onderzoek integreert ze verschillende perspectieven, uit de epidemiologie, hersenonderzoek en experimentele psychologie. Voor haar onderzoek heeft ze diverse subsidies ontvangen, waaronder VENI, VIDI, VICI, en als een van de hoofdonderzoekers draagt ze bij aan het nationale onderzoeksprogramma van NWO (Zwaartekracht) ‘Nieuwe wetenschap van psychische stoornissen’. In 2021 werd zij verkozen tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en in 2024 ontving zij de Spinozapremie.
Keynote: Over de appel en de boom: een intergenerationeel perspectief op psychische klachten.
Kinderen met een ouder met een geschiedenis van depressie hebben een hoger risico om zelf depressieve klachten te ontwikkelen, met name als de klachten vroeg zijn ontstaan en er sprake is van meerdere depressieve episodes. Kennis over deze intergenerationele processen is belangrijk om depressieve klachten van kinderen tijdig te kunnen signaleren en de intergenerationele cyclus te kunnen doorbreken. In deze presentatie worden de nieuwste onderzoeksbevindingen en inzichten gedeeld over de psychologische en neurobiologische factoren en mechanismen die een rol bij spelen bij de intergenerationele overdracht van depressie. Tevens zal worden belicht hoe ouders meer betrokken kunnen worden bij de behandeling van jongeren met depressie, wat de effectiviteit hiervan is, en hoe ouders hun kind het beste kunnen ondersteunen.